donderdag 4 december 2014

Me and the Devil


Het jaar 2014 telt nog 28 dagen. Om de pijn te verlichten van het korter worden der dagen breng ik u elke dag één van mijn persoonlijke, met zorg samengestelde, top 100 nummers aller tijden, met aan elk nummer een associatief verhaal of gedicht.

Nummer 28: Gil Scott-Heron: Me and the Devil
https://www.youtube.com/watch?v=vMJIHCn6h9E

Ik sta hier zielig op een kruispunt, in de regen, in de kou.
Daar in de verte komt een busje, maar hij rijdt mij strak voorbij.
Ik heb een afspraak met de duivel, doch ik weet niet hoe hij heet.
Ik zie een gezicht zwart en sneeuwwit, ogen die ik nooit vergeet.

In ruil voor slechts een moment helder, krijgt hij mijn ziel voor eeuwig.
Ik stem meteen in mijn ziel te geven, daar hij die al langer heeft.
Mijn misdaad de draad door mijn leven, misschien dat hij dit niet weet.
De daad beklonken met het wezen, die nu vals aan mijn ziel vreet.

De wolk barst open, het inzicht vrij, mijn demonen zijn plots weg.
Ik pak een vulpen, grijp wat papier, schrijf direct mijn beste werk.
Mijn laatste adem en dan val ik, naar beneden door de spleet.
Waar ik parmant en opgeheven, trots als een pauw de hel betreed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten