vrijdag 12 december 2014

Crossroads

Het jaar 2014 telt nog 20 dagen. Om de pijn te verlichten van het korter worden der dagen breng ik u elke dag één van mijn persoonlijke, met zorg samengestelde, top 100 nummers aller tijden, met aan elk nummer een associatief verhaal of gedicht.

Nummer 20: Tom Waits - Crossroads


Versie 1: Het origineel.

Ik sta hier, zo het lijkt, op het kruispunt van mijn leven
Het is nu aan mij of dat ik haar verlaat, of of dat ik haar zal vergeven
Natuurlijk, ze ging vreemd en ze loog. Ze was een trut.
En ik was boos! Nee furieus! Ik zat daar eeuwen in de put.
Maar als ik haar laat gaan en hier maar blijft liggen, dan kom ik nergens niets.
Geen geluk en posities, niets zal ik nog beklimmen, al was ik nog zo bedreven.

Versie 2: De synoniem.

Ikzelf verkeer ter plekke, aldus het dunkt, klaar het splitsing wegens groeve bestaan.
Het bevindt heden ten dagen langs mijzelf dan wel iets dergelijks ego lok sluis, ofschoon hoezeer iets pels dien kwijtschelden.
Werkelijk, zullie opdonderde raar plus hullie huichelde. Zij steeg eenieder flamoes!
Daarbij ikke ontplooide ziedend. Neen rabiaat! Ikkezelve laveloos er tijdperken van honderden jaren binnen de schacht.
Toch indien ondergetekende vacht ver opsodemieteren daarbij hierzo doch schuilt rusten, vervolgens bakje mijn individu niet alom geen moer.
Nul voorspoed alsmede status, geen spaan mag uwe held opnieuw bestijgen, ofschoon schrobt Pluralis majestatis verder dusdanig bekwaam.

Versie 3: Een nieuwe interpretatie.

Ik ben op de juist plek, zo lijkt het, klaar om te stoppen met het mijnwerkers bestaan.
Mijn geest zweeft de laatste tijd langs mij heen, terwijl ik eigenlijk mijn huid wilde afstoten.
Werkelijk, ze verliet mij zo raar en ze loog. Ze ging met iedereen en alles vreemd.
Het dreef me tot woede, tot hevige razernij. Ik bracht zo'n lange tijd door in die schacht.
Toch wilde mijn huid mij niet verlaten. Het probeerde mij zelfs te kalmeren, zodat ik vervolgens mijn geest zou verwaarlozen.
Het bracht me allemaal nergens en dus sta ik hier nog altijd voor u als een mijnwerker in de mijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten