maandag 6 oktober 2014

The Trooper


Het jaar 2014 telt nog 87 dagen. Om de pijn te verlichten van het korter worden der dagen breng ik u elke dag één van mijn persoonlijke, met zorg samengestelde, top 100 nummers aller tijden, met aan elk nummer een associatief verhaal of gedicht verbonden.  


Nummer 87: Iron Maiden - The Trooper

Bajonetten, loopgraven, mosterdgas en rupsentanks.
In de verte een explosie, het smijt een steen de lucht in.
Mijn helm in drie, mijn hoofd nog nauwelijks heel.
Ik braak, ik schreeuw, een poel, stenen, dood en modder.
Desertie en difterie, alles weg, ik blijf maar kruipen.
Het moet, het zal, mijn lief wacht thuis, alleen, op mij.

Vrede heerst, ik ben nog nergens, explosies blijven klinken.
Dit maal in mijn hoofd, ik ben verdwaald, ik loop stug door.
Maanden later woon ik in, bij een vrouw, ze is oud en ik slaap.
Zo diep, zo goed, zo stil en rustig, ik weet weer waar ik ben.
Mijlen ver van huis, ik dank haar, ik vertrek, ik begin de reis.
Te voet, te paard, achterin een kar, dan zie ik het, mijn oude huis.

Het licht in huis brand, mijn hart eveneens, ik zie twee silhouetten
Een vrouw en man, ze kussen teder, mijn ogen schieten vuur.
Ik grijp een scherpe kei, storm op ze af, een explosie, ik ben het zelf.
Ik splijt door het raam, kreet en vermorzel, hun hoofden barsten,
Zij ontberen mijn helm, alles vergaan, ook mijn leven voorbij.
Touw rond mijn nek, daar ligt een kind, ik huil, ik pak het op en omhels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten