woensdag 8 oktober 2014

I See A Darkness.

Het jaar 2014 telt nog 85 dagen. Om de pijn te verlichten van het korter worden der dagen breng ik u elke dag één van mijn persoonlijke, met zorg samengestelde, top 100 nummers aller tijden, met aan elk nummer een associatief verhaal of gedicht verbonden.  


Nummer 85: Bonnie Prince Billy - I See A Darkness

"Een hele mooie dag."

'Ik ga een einde aan mijn leven maken'

Johnny was enige tijd stil en keek naar de tafel. Ik nam een goede slok bier en keek naar zijn gezicht.
'Heb je daar niets op de zeggen?'
Hij bleef nog even naar de tafel staren en richtte toen zijn hoofd op.
'Je hebt daar goed over nagedacht?'
'Ja, ik heb er goed over nagedacht en dit is mijn besluit.'
Johnny was weer enige tijd stil, maar keek me dit keer aan. Zijn ogen waren nat. Johnny heeft al vaker gehuild in mijn bijzijn, maar meestal kon ik er niet veel mee. Ditmaal snapte ik het echter wel, het was niet zomaar iets. Hij ging zijn beste vriend kwijt raken en zoveel andere mensen had hij niet om zich heen.
'Hoe ga je het doen?'
'Dat ga ik je niet vertellen, dat wil je helemaal niet weten.'
'Dat is waar, sorry'. Hij draaide zijn hoofd naar rechts, haalde diep adem, zuchtte hard, keek naar zijn biertje en nam toen een grote slok. Hij zakte wat weg in zijn stoel, zette zijn hand tegen zijn voorhoofd en zei toen: 'God Bill, ik ga je wel heel erg missen.'
'Ik jou in ieder geval niet.'
'Hoezo niet' vroeg hij bijna jankend.
'Omdat ik dan dood ben idioot!'
'Wat? Oh, Lul!'
We moesten beide lachen en namen een slok van ons bier.

'Nog een rondje jongens?' werd er geroepen vanachter de bar.
'Doe er ook maar een borreltje bij' riep Johnny terug.
We klonken de glazen en sloegen de borrel naar achteren en zette beide een dikke keel op.
'Ok, en wat gaan we vandaag doen Bill'?
'Wat bedoel je?'
'Nou Bill, het is je laatste dag op aarde en ik weet het, voor jou maakt het niet meer uit. Jij peert em! Maar voor mij is het wel een groot ding verdomme! Ik blijf hier achter, zonder mijn beste vriend. En ik wil dat we er samen iets moois van gaan maken. Dat ben je mij wel verplicht. Weet je wat, stel dat hele gedoe nog maar een dagje uit. We gaan er morgen nog een fantastisch dag van maken. Vandaag is toch al bijna voorbij. Na dit biertje gaan we allebei naar bed, pakken een goede nacht slaap en spreken morgenvroeg af, hier, voor de deur. Ok?
'Goed, ik heb geen haast.'
'Ok dan, goed'
'Ja'
'Tot morgen dan.'
'Hoe laat?'
'6 uur!'
'Zo vroeg? Moet dat nou.'
'Zo vroeg? Het wordt je laatste dag! 5 uur.'
'Ok, half 7 hier dan. Tot morgen.'
'Tot morgen.'

De volgende ochtend stond ik om half 7 voor de deur van de kroeg te wachten op Johnny die overal structureel te laat was. Ik had grote twijfels bij het nut van deze dag en ik had geen idee wat we gingen doen. Ik keek alvast uit naar de volgende nacht. Maar voor Johnny was ik hier. Ik kon het maken hem zomaar in de steek te laten. Nog één dagje volhouden en daarna het einde van al het gedoe, het gezeik, het uitzichtloze niets en de onverdraaglijke pijn. Ik wilde er niet meer over na denken, niet op mijn laatste dag. Mijn beslissing stond toch al een tijdje vast. Vannacht zou alles eindigen en dan zou er slechts de grote leegte zijn. Dan was alles afgelopen.

'Billy' hoorde ik Johnny in de verte roepen. Hij was maar vijf minuten te laat.
'Hey John'
'Ja sorry Bill, de douche wilde niet warm worden, en toen die eenmaal warm was werd die weer koud halverwege en'
'John, man, prima, ik ben trots op je, vijf minuten te laat, dat is een nieuw record geloof ik. Het laat voor mij zien dat je me toch best aardig vindt.'
'Soms ben je wel best een goede vent ja'
'Zonder meer. Dus, wat ga ik doen vandaag?'
'Je bedoeld, naast de zelfmoord?'
'Ja naast de zelfmoord ja! Jij had toch zo'n goed plan of niet soms?
'Absoluut, ik heb een heel goed plan.'
Ik zag in zijn ogen dat hij helemaal vergeten was een plan te maken, maar het maakte mij niet veel uit. Al zouden we de hele dag op een bankje zitten en op die manier afscheid nemen. Dat zou ook prima zijn.
'Kom maar op dan, vertel.'
'Nou, uh, we gaan naar de dierentuin'.
'De dierentuin? Nu?'
'Ja'
'Om half 7!'
'Oh shit! Niet over nagedacht. Kut! Wat is er wel open om half 7?'
'Weet ik veel, ik kom nooit buiten om half 7.'
'Nee, ik ook niet. Wacht, de bakker!'
'Ok, leuk.. de bakker.'
'Heb jij al ontbeten dan, ik heb namelijk alleen gedoucht en toen ben ik hierheen gekomen'
'Ik heb een cracker met kaas op.'
'Ok, goed, we gaan gewoon naar de bakker en we gaan die hele zaak leeg kopen. Die paar extra pondjes rotten er bij jou vast wel af!'
'Hey, het is nog te vroeg om grapjes te maken heh, ik ben nog niet eens begraven'

Wordt vervolgd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten