woensdag 29 oktober 2014

A Chore for the Lost

Het jaar 2014 telt nog 64 dagen. Om de pijn te verlichten van het korter worden der dagen breng ik u elke dag één van mijn persoonlijke, met zorg samengestelde, top 100 nummers aller tijden, met aan elk nummer een associatief verhaal of gedicht verbonden.  

Nummer 64: Deathspell Omega - A Chore for the Lost


Pavel keek stilzwijgend naar zijn twee blonde dochters. Hij begroef zijn gezicht diep in zijn handen en bibberde. Ik moet Iva eerst doen, dacht hij, Katya begrijpt toch niet wat er aan de hand is. Zijn dochters zaten bij elkaar in een hoek van de kamer naast de brandende kachel en keken op toen hun vader van de tafel opstond.
'Wat gaat papa doen?' vroeg Katya. Iva wist het wel, maar zei niets. Ze bekeek hoe haar verder nogmaals met alle macht de deur van het ingesneeuwde huisje probeerde open te breken en zag hoe hij hierin nogmaals faalde. Hij ijsbeerde door de ruimte en zweette hevig.
'Ik heb honger papa' zei Katya zacht.
'Ik weet het lievie, ik heb ook honger.'
Iva zag dat haar vader weer aan tafel ging zitten en zijn gezicht weer in zijn handen begroef. Ze was bang en gespannen, maar voelde vorm van blijdschap in haar buik. Ze voelde zich er een beetje schuldig over tegenover haar vader. Misschien ga ik mama weer zien, dacht ze. Ze keek naar haar kleine zusje die friemelde met een los draadje van haar trui en ze zag dat Katya niet door had wat er aan de hand was. Ze pakte haar beet en knuffelde haar stevig.
Pavel stond opnieuw op en ging meteen weer zitten. Niet doen, dacht hij, ik moet rustig blijven, ze mogen niet te zien dat het niet goed gaat. Ze mogen niets doorhebben. Hij legde zijn handen plat op de tafel neer. Hij keek zo rustig mogelijk naar de ruggen van zijn handen. Hij concentreerde zich op het tellen van zijn vingers, opnieuw en opnieuw, totdat hij bedaard was en hij zijn gedachtes in een meditatieve staat kon brengen. Hij stond op, heel rustig, en liep op zijn dochters af die hem aankeken.

'Iva, je weet dat ik ontzettend veel van jou houd.'
'Ik houd ook van jou papa.' zei ze met een zachte stem.
'Ik weet het lievie, en je weet dat ik jou nooit pijn zou doen.' Hij legde zijn armen om haar schouders en trok haar dicht tegen zich aan. 'Maar nu moet ik je toch een keer pijn doen, maar heel even, anders heb je straks heel veel pijn.'
'Ik weet het papa, omdat er geen eten meer is.'
'Ja.' beefde hij met zijn stem, maar hij concentreerde zich toen meteen weer op zijn beheerste staat. 'Omdat er geen eten meer is.'

Pavel drukte Iva dicht tegen zijn schouder aan en sloot zijn handen rond haar kleine keel. Ze pakte zijn borst beet en hield zich stevig aan hem vast. Pavel drukte met zijn duimen zo hard mogelijk haar adamsappel in. Hij voelde haar hartslag door zijn lichaam heen bonken; eerst steeds sneller, daarna al snel steeds zwakker, totdat het uiteindelijk ophield. Hij liet haar keel los en omarmde haar nog een paar minuten stevig voordat hij haar losliet en op de grond legde. Katya keek naar het levenloze lichaampje van haar zusje en begon zachtjes te wenen.
'Stil maar lievie, je zusje ligt alleen maar te slapen. Ze droomt nu van een veel fijnere wereld, waar ze heerlijk te eten heeft en waar mama ook is.'
'Ik wil ook naar mama toe, papa.' zei ze met haar hoge stemmetje. Pavel schudde over heel zijn lichaam, maar wist dat nu door moest zetten en zich opnieuw moest concentreren. Hij keek weer naar zijn handen en telde tot tien.
'Wat doe je papa?'
'Ik tel tot tien, daar word ik rustig van.'
Katya kroop dicht tegen haar vader aan. Ze wilde graag lekker warm bij haar vader zijn. Ze had het koud gekregen van de honger en bibberde over heel haar lijf.
'Ik kan ook tot tien tellen.'
'Zullen we dan samen tot tien tellen en als we bij tien zijn gekomen moet je tegen mama zeggen dat ik er ook snel aan kom.'
Ze telden samen en Pavel herhaalde dezelfde handeling als met Iva. Bij vijf was ze al verdwenen, maar hij telde verder tot tien. Toen hij haar los liet legde hij de twee zusjes naast elkaar neer naast de warme kachel.

Pavel ging zitten aan de eettafel en legde zijn handen weer plat naast elkaar neer. 'Één, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, acht, negen, tien, één, twee, vier', hij trilde over heel zijn lichaam, 'vijf, zes, zeven, acht, negen, tien, één, drie, vier, vijf, zes, zeven, acht, negen, tien, één, twee, drie, vier, vijf', zijn ogen hoofd schudden steeds sneller heen en weer, 'zes, acht, negen, tien, twee, drie, vier, hij telde zijn linker pink weer als één, 'zes, zeven, tien, drie, hij zag nog slecht twee vlekken voor zijn ogen, 'Vier, Drie, Vier DRie, DRIE, TWEe, DRIE, TWEE, TWEE, DRIEIE!' Hij viel van zijn stoel af en rolde over de grond, zijn handen strak om zijn buik gewikkeld, de druk in zijn hoofd bouwde op en hij werd helemaal rood. 'ÉÉN TWEE DRIE! IVA! KATYA! MASHA, MASHA!'
Hij kon geen geluid meer uitbrengen en lag even geruisloos op de vloer van het huisje. 'Masha', fluisterde hij, 'ik kom er zo ook aan, wacht je op me met de meisjes, ik kom er zo aan'

Na een lange tijd op de grond te hebben gelegen stond Pavel op stond en keek met een liefdevolle blik naar zijn dochters op de grond. Hij liep naar een kastje waar hij een dekentje en een stuk touw uithaalde. Hij legde het dekentje over de twee meisjes heen en bedekte hun gezichten. Hij keek ernaar, maar hij vond het een te vreselijk gezicht en haalde de deken van hun gezichten af en stopte ze in alsof ze naar bed gingen. 'Slaap lekker meisjes'.
Hij liep richting de tafel en ging knoopte een geïmproviseerde strop van het touw. Hij testte het uit door er aan te trekken. Het werkte. Hij knoopte het touw op aan een balk en ging er zelf onder staan op een stoel. Hij deed het touw om zijn nek en wilde de stoel wegschoppen, maar hij hoorde een geluid van buiten. Het klonk alsof iemand met een schop bezig was de sneeuw voor het huisje weg te scheppen.
'Hallo gaat alles goed daarbinnen?' hoorde hij een zware stem roepen. Pavel raakte in paniek, hij moest naar Masha toe, hij kon gezin niet alleen laten.
'Ik zag de rook uit de schoorsteen komen. Is daar iemand?' riep de stem opnieuw.
Pavel schopte de stoel weg en het touw trok strak rond zijn keel. Op dat moment schoof de man buiten de laatste restjes sneeuw voor de deur weg en zag Pavel de deur langzaam open gaan. Een jager stapte naar binnen en zag Pavel hangen aan zijn strop. Zonder te twijfelen stapte hij op de hangende man af en sneed het touw met een mes door. Pavel viel met zijn knieën hard op de grond en begon te hoesten.
'Wat is hier aan de hand?' zei hij.
'Doodt me', kermde Pavel, doodt me.' De man keek hem geschokt aan. Pavel wees naar de meisjes op de grond en zei 'doodt me, ik verdien het niet om te leven. Ik heb die meisjes verkracht en vermoord, ik verdien het niet om te leven. Ik ben een vreselijk mens. Schiet me neer, nu!' schreeuwde hij.
De man keek hem aan, keek toen naar de twee meisjes en pakte toen zijn jachtgeweer.
'U meneer, bent geen vreselijk mens, u bent niets meer dan een vreselijk beest'. Hij haalde de trekker over en schoot Pavel twee keer in zijn borst. Pavel draaide met zijn laatste krachten naar zijn dochters toe, glimlachte en blies toen zijn laatste adem uit.
'Dank je.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten