dinsdag 28 oktober 2014

Chopin prélude op. 28 nr 24 door Pollini

Het jaar 2014 telt nog 65 dagen. Om de pijn te verlichten van het korter worden der dagen breng ik u elke dag één van mijn persoonlijke, met zorg samengestelde, top 100 nummers aller tijden, met aan elk nummer een associatief verhaal of gedicht verbonden.  

Nummer 65: Chopin prélude op. 28 nr 24 door Pollini

'En dat was de 24ste van de 24 preludes van Frédéric Chopin, in D-mineur, uitgevoerd en opgenomen door Maurizo Pollini in 1975', zei de zware stem van de radiomaker. Freek zette de radio uit. Betoverd staarde hij voor zich uit in zijn luie stoel. Na enkele minuten haalde hij diep adem, veegde hij een traan van zijn wang en stond hij op.
'Marie'
'Wat is er lieverd?'
'Ik ga een piano kopen en ik ga dat stuk van Chopin spelen.'
'Chopin? Is dat niet heel moeilijk lieverd?'
'Dat maakt mij niet uit, ik ga het spelen.'
'Dat is goed hoor lieverd, haal je onderweg ook even een prei?'
Freek knikte, gaf haar een kus op haar voorhoofd en ging de deur uit.

'Ik wil graag een piano kopen.'
'Maar natuurlijk meneer. Wat voor prijsklasse had u in gedachten?
Freek keek de ruimte rond waar tientallen piano's stonden en hij zei 'Waar kan je het beste Chopin op spelen?'
'Nou, dat kan op elke piano', zei de verkoper grappend.
'Ja, maar waar klinkt Chopin het allerbeste op.'
'Het allerbeste klinkt Chopin waarschijnlijk op deze Steinway, maar die is 285.000 euro.' lachte de verkoper.
'Ik neem em'.
'Sorry?' U neemt de Steinway?' Wilt u hem niet eerst proberen misschien?'
'Nee, ik vertrouw u op uw woord en ik neem de Steinway.'
De verkoper staarde hem met open mond aan, maar gaf hem de offerte. Freek vulde zijn adres in, waar de piano diezelfde dag nog thuisbezorgd en gestemd zou worden.

Met de vleugel onder zijn vingers zat Freek in zijn heringerichte studeerkamer. Hij sloeg de bladmuziek open en zag de eerste noot. Noten lezen kon hij slechts een beetje, maar met behulp van wat ezelsbruggetjes en een ingevulde notenbalk naast de bladmuziek kwam hij er wel.
Hij sloeg de eerste noot aan en hij werd meteen meegevoerd in de prachtige sfeer van Chopin. Een goede minuut later speelde hij het eerste volle akkoord; prachtig. De derde noot werd gevonden, de vierde, de vijfde en verder en verder. Uren lang vlogen er noten uit zijn gloednieuw Steinway, soms met een paar minuten pauze, soms zaten er maar twintig secondes tussen.
Na dik 4 uur spelen klonken de laatste drie vette D's in het laagste octaaf van de piano, het stuk was voorbij en Freek bekeek zijn handen die zojuist een heel stuk van Chopin hadden gespeeld. Hij veegde het zweet en de tranen van zijn voorhoofd af. Hij was verrukt. Hij deed de klep over de toetsen heen en liep naar beneden waar Marie het avondeten klaar had: Een heerlijke preischotel met lekker veel kaas.


'Heb je lekker gespeeld lieverd?'
'Het was heerlijk schat.'
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten