zondag 9 november 2014

The Eye Of Every Storm

Het jaar 2014 telt nog 53 dagen. Om de pijn te verlichten van het korter worden der dagen breng ik u elke dag één van mijn persoonlijke, met zorg samengestelde, top 100 nummers aller tijden, met aan elk nummer een associatief verhaal of gedicht verbonden.  

Nummer 53: Neurosis - The Eye of Every Storm
https://www.youtube.com/watch?v=9s2hx6WIEJA 


Onvoltooid script “The Eye of Every Storm”

regisseur: Michael Bay.


Een grote man genaamd Bear Stone gespeeld door Dwayne Johnson stapt uit huis in een dorpje aan de rand van de Schotse Hooglanden. Het huis staat aan de kust. De zon schijnt. We zien Bear staan op de klif boven de rustige zee. We kijken door zijn ogen en zien een enorme orkaan in de verte gaande op zee.

Bear:
'When will it ever end?'

Een vrouw loopt om hem af en legt haar hand op zijn schouder. Ze is slank, heeft grote borsten, is schaars gekleed, heeft lang zwart haar en wordt gespeeld door Angelina Jolie. Ze is de moeder van Bear.

Mother:
'It never will son. Ever since you were born, this storm around us has been raging and raging. It's a curse son. It is your curse.'

We bekijken de twee vanaf de achterkant en zien weer de alles verwoestende storm op zee. Ze draaien zich om richting de camera en lopen de kijker voorbij. De camera draait zich ook om en nu zien we dat in de verte de storm ook op het land gaande is. De orkaan is overal om hen heen, maar in het dorpje is het rustig.

Dan komt de titel grootst in beeld en horen we duistere zware muziek met veel bas en gregoriaanse zang.

'The eye of every storm'

We schakelen naar een wilde achtervolging. We zien Bear Stone zitten op een enorme vrachtwagen met een machinegeweer. Hij schiet wild in de rondte en overal exploderen auto's. Hij schreeuwt erbij en zweet hevig. Dan zien we het doel wat hij neer probeert te schieten. Het is een enorme robot. Hoe dit gerelateerd is aan het verhaal moet ik echter nog later uitwerken. Het is wel een mooi beeld, dus dit moet je voor jezelf in je hoofd houden.

In een volgende scene zien we Bear en profile zitten met zijn opnieuw schaars geklede moeder. Hij pakt haar handen beet en zegt:

Bear:
Don't think of it as leaving you, mother. Think of it as loving you! I have to lift this terrible curse I have trown upon this beautiful village, which very name I have soiled, because ever since I have been born it has been called “The Eye That Never Cries” where it had always been called “àlainn”, meaning “beautiful” in Gaelic.

Als hij klaar is met praten zien we hem opstaan en zijn rugzak pakken.

Mother:
Be careful son. Just, be very very very careful. I do NOT want to lose you son. You are very dear to me. Please, be careful.

Bear
I will Mother, I will be careful.

In de achtergrond zien we op zee een enorme explosie veroorzaakt door een inslaande bliksem op een vrachtschip.

Nog beter uit werken met meer detail: We zien Bear weg gaan van huis en huilen om het emotionele afscheid van zijn moeder. Hij gaat de storm tegemoet, maar de storm blijft constant even ver. Hij komt aan in Edinburgh waar hem verteld wordt dat de eeuwige storm boven àlainn plots verplaats is en over Edinburgh heen is gegaan. Als Bear terug keert naar àlainn gaat de storm met hem mee. Zo komt hij erachter dat hij altijd in het oog van de storm is en dat de storm mee gaat overal waar hij heen gaat. Het is een vloek, maar waarom hij nou vervloekt is, dat moet ik nog beter uitwerken. Misschien heeft zijn moeder wel iets vreselijks gedaan vroeger of is het iets met de Highlanders en onsterfelijkheid. Note to self: een referentie naar Highlander maken.

– Climax scene:

We zien Bear staan boven op een hoge rots. Overal om hem heen woedt de storm, maar boven op de rots is het heerlijk weer. Hij daagt de storm uit voor een duel, hij schreeuwt en is emotioneel.

Bear.
'Come fight me you coward! I see you don't even have the guts to fight me. I'm right here you dirty motherfucker. (de enige keer dat het woord 'Fuck' gebruikt wordt, het moet wel PG-13 blijven) I'll get you, even if it is the last thing I do! The last and final thing!'

De bliksem slaat dan keihard in de top van andere hoge berg, wat de berg volledig uit elkaar doet barsten. We zien een explosie en lava. Bear is echter nog steeds op de top van zijn berg en bij hem gebeurd er niets.

Bear.
'Fight me! Fight me! Fight me! Fight me! Fight me! Fight me! Fight me! Fight me!'

Hij stort neer op de punt van de berg. Ze zien zijn handen moedeloos neervallen. Een mooi symbolisch gegeven.

Dit gedeelte moet ik nog schrijven –

Laatste shot zien we Bear in een cocktailbar staan op een tropische eiland. Er is een feestje gaande en Bear is bezig een cocktail te schudden. In de verte zien we de storm razen. Boven de bar hangt een bordje met 'Nice Weather, Guaranteed'. De camera vliegt over het eilandje en we vliegen een laatste keer de storm in.

-Einde-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten