zaterdag 8 november 2014

Taijin Kyofusho

Het jaar 2014 telt nog 54 dagen. Om de pijn te verlichten van het korter worden der dagen breng ik u elke dag één van mijn persoonlijke, met zorg samengestelde, top 100 nummers aller tijden, met aan elk nummer een associatief verhaal of gedicht verbonden.  

Nummer 54:The Evpatoria Report - Taijin Kyofusho


Gekraak
Een piepje, het pulseert.
Een stem over de radio.
Het is het gesprek tussen de Houston en de Colombia Space shuttle die op dat moment bezig was met zijn laatste tragische missie.
Een simpel elektrisch clean gitaardeuntje begint.
Het gesprek gaat verder.
De bas komt erbij. Het is een rustig deuntje.
Het gesprek gaat verder.
Een extra gitaar komt erbij en speelt ondersteunende akkoorden.
Er komt een slepende viool bij en snel daarna komt er nog een viool bij.
Met een gesyncopeerd ritme komt er een drum bij, de snare klinkt loeihard.
Het gesprek gaat verder op de achtergrond.
De eerste gitaar, de bas en de tweede gitaar herhalen zonder variaties hun deuntjes terwijl de violen een lossere melodie spelen, maar niet te veel op de voorgrond treden.
De tweede gitaar begint te tokkelen.
Het getokkel houdt op.
Een gitaar doordrenkt in reverb verschijnt en speelt een ondersteunende laag.
Er verschijnt nog een gitaar die een simpel deuntje naar beneden speelt.
Inmiddels zijn er al zo veel lagen tegelijk gaande dat de muziek ervaren kan worden als heftig.
De melodie bouwt af, alle instrumenten stoppen en alleen de bas blijft over met wat geluiden die nog wat naschokken van eerst.
De bas geeft een snel pulserend ritme aan en blijft hangen op een noot.
Een helder, clean gitaargeluid komt in zetten.
Een viool volgt snel.
Een drum zet een opbouw in, de harde gesyncopeerde snare volgt al snel.
De bas schuift omhoog en begint een melodie.
De drummer geeft steeds meer definitie en voegt steeds meer toe.
Een tweede gitaar valt in, er zit veel distortion op.
De drums worden steeds heviger.
Een derde gitaarlijn in de achtergrond maakt een noise-achtig geluid.
De drummer gebruikt zijn crashes bijzonder veelvoudig.
De climax van het nummer wordt bereikt als er een nieuwe vierde gitaarlaag inkomt waar een enorme bak distortion en reverb overheen zit.
De schrijver van dit stuk houdt het bijna niet meer droog, wat een emotie.
De climax van het nummer zet zich verder door nog een gitaarlaag in de achtergrond op te laten komen die een nieuwe melodie speelt.
De nieuwe melodie komt nooit naar de voorgrond, maar geeft een extra dimensie aan de climax waardoor de impact nog groter wordt.
De climax is compleet, catharsis is bereikt.
Er klinkt nog een gitaargeluid wat langzaam wegsterft.
Er zijn nog wat afsluitende effecten, alsof de Spaceshuttle onder water terecht is gekomen, maar dat is natuurlijk slechts interpretatie.
Het nummer eindigt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten