maandag 24 november 2014

Feedbacker II

Het jaar 2014 telt nog 38 dagen. Om de pijn te verlichten van het korter worden der dagen breng ik u elke dag één van mijn persoonlijke, met zorg samengestelde, top 100 nummers aller tijden, met aan elk nummer een associatief verhaal of gedicht verbonden.

Nummer 38: Boris - Feedbacker II
https://www.youtube.com/watch?v=UJxv3SnMbv8

Daar zit ik dan. Modern ballet, ik begrijp het gewoon niet. Gaat het om de bewegingen an sich of zitten er allerlei symboliek in die ik er niet uit kan halen. Soms zie ik het narratief wel, maar dat zijn altijd hele simplistische dingen, zoals man ontmoet vrouw of een spel van aantrekking en afstoting. Het lijkt wel een kunstvorm puur gemaakt voor de extreme insiders, maar wie zijn die insiders dan? Alleen maar makers? Altijd als ik naar het ballet ga, zitten de zalen bomvol, dus blijkbaar genieten er een hoop mensen van. Maar hoe? Ik zou het eigenlijk aan één van die oude mannetjes in pak moeten vragen, maar dan op een manier waarop ik niet over kom als provocerende jeugd of iets dergelijks. Misschien moet ik het maar laten. Waarschijnlijk is het gewoon mooi om naar te kijken en zit er helemaal niets achter. Ik kan me dat wel moeilijk voorstellen, het is toch kunst, daar zitten altijd wel bepaalde ideeën achter.
Oh shit, nu zit ik het weer helemaal te analyseren en niet op te letten. Ik heb geen idee wat er is gebeurd de afgelopen paar minuten. Ok, even opletten. Die man die net vijf minuten met zijn handen heeft staan schudden is nu heel langzaam op zijn tenen naar de andere kant van de ruimte aan het lopen. Misschien stelt het iets van twijfel voor, dat hij het langzaam doet. Of is het kritisch op iets. Het kan van alles zijn en ik, omdat ik net niet heb zitten opletten, mis dat mogelijke narratief natuurlijk.
Ok, opletten nu dan. Die man loopt heel langzaam van rechts naar links terwijl die vrouw haar handen omhoog doet alsof ze een pirouette gaat doen, maar dan heel snel naar beneden zakt en haar hoofd zo ver mogelijk naar voren duwt. Nu komen er 4 mensen het toneel oprennen en ze draaien wat in de rondte. Er rennen nog 8 mensen het podium op. Die langzame man rent nu ook mee, alsof zijn taak toch niet zo heel belangrijk was of iets dergelijks. Of hij wordt meegevoerd door hun beweging. Alsof het een kudde schapen betreft of een zwerm vogels die altijd mee stromen met de rest van hun soort om veilig te blijven. Het is apart hoe zo'n mechanisme werkt. Als er slechts één vogel opvliegt gebeurt er nog niet zo zeer iets, maar als er twee of drie opvliegen kan dat al genoeg zijn om een volledige beweging van heel de zwerm in te zetten. En als ze dan eenmaal in de lucht zitten, vormen ze de meest aparte vormen met hun zwerm. Hoe bewust zijn ze zich daar dan van of gaat dat automatisch? Je kan het die beesten moeilijk vragen, want ook al zouden ze een taal spreken, waarom zouden ze het begrip “bewust” kennen. Waarom zouden ze überhaupt de woorden gebruiken die wij kennen?
Dat is soms zo frustrerend aan het mens-zijn, je kan jezelf onmogelijk verplaatsen in de geesten van andere dieren, omdat het altijd vanuit een menselijk perspectief komt. Dat vind ik ook altijd zo raar aan mensen met huisdieren die dan zeggen dat zo'n beest iemand lief vindt. Dat kan je toch nooit zeggen. Dat beest kent het hele concept “lief” helemaal niet, hij doet gewoon wat zijn instinct zegt wat hij moet doen. Misschien denkt een kat wel in plaatjes en ziet hij gewoon beelden voor zich die hij langzaam onthoudt net zoals mensen dingen leren. Ik ga ook leren vanavond, dat is wel een goed idee, dingen leren. Ik moet nog Italiaans leren voor vandaag. Als ik nou op de rug van een kat zit en ik leer achter mijn computer dat ik nog allemaal dingen moet doen. Dan kan ik ook tegelijk muziek luisteren. Ik moet Eneco nog betalen, dus dat kan ik mooi gelijk even doen, maar ik weet niet of ik nog op tijd ben. Dus het beste is om het zo snel mogelijk af te handelen. Waar is de brievenopener om de envelop te openen? De brievenopener is in de bestekla, maar die is helemaal vies. Wordt er nou aangebeld? Ik moet niet vergeten Eneco te betalen. Er druipt langzaam kaarsvet naar beneden van een kaars die ik niet zie en ik weet dat wanneer de kaars op is, ik te laat ben met Eneco. Het kaarsvet druipt nog naar beneden, maar misschien stopt het zo wel, ik moet opschieten.
Ik doe de voordeur open om te kijken wie er heeft aangebeld, maar ik zie niemand staan. Het wordt in een snel tempo schemerig en ik trek mijn warme trui aan, die ik al de hele tijd in mijn handen schijn te hebben, en loop naar buiten om de persoon te zoeken die net aan heeft gebeld. Ik ben meteen verdwaald, hopelijk druipt de kaars nog, en probeer iemand te vinden die mij de weg naar huis kan wijzen, maar de straten zijn leeg. Ik begin een heuvel op te lopen, die steeds steiler wordt en lijkt te leiden naar een donker bos waar ik niet in wil. De straten worden verlicht door mooie ouderwetse lantarenpalen die een zacht oranje-geel licht uitstralen. De sfeer is eenzaam op straat. Iedereen zit natuurlijk binnen, want het is bijna kerst, dus er zit al een kalkoen in de oven. Ik moet de kaars niet vergeten. Volgens mij zit de briefopener gewoon in mijn zak trouwens. Ja, daar is die, in mijn zak. Ik ga het nooit meer halen Eneco te betalen, het kost me zeker twee dagen om weer helemaal thuis te komen vanuit dit verlaten dorpje. Ik wil hier helemaal niet zijn.
Er staat een vrouw naast me met een gitaar en ze wenkt me, ik moet haar volgen. We lopen samen een bakker in, waar ook een enorme gitaarversterker staat en ze knikt. Ik vraag haar 'Ben jij Wata?', maar antwoord niet, want ze is natuurlijk Japans. Ze begint een gitaarsolo te spelen, maar er zitten geen effecten op de gitaar, dus het klinkt helemaal nergens naar. Ik vraag haar te stoppen, maar ze loopt alleen maar op me af en begint tegen mijn schouder te duwen. Ik probeer haar hand weg te slaan, maar ze duwt steeds harder een heftiger, zodat ik opeens weer in de bruine ogen van Angelika kijk.
'Lekker geslapen lieverd?'.
'Ja, best wel denk ik. Sorry, volgens mij heeft niemand iets gemerkt.
'Nee, je zag er wel lief uit.'
'Ik had een rare droom. Iets met een bakker in een dorp en Eneco, ik weet het niet meer. Was de voorstelling nog goed op het einde?'
'Meh, ik weet soms niet zo goed wat ik van ballet moet vinden. Het was wel mooi denk ik.'
'Nou, dan gaan we volgende keer weer toch, misschien groeit het wel op ons.'
Ik zie hoe de oude mannetjes in pakken en opgedofte vrouwtje met hoedjes ons voorbij lopen. Misschien proberen zij er ook al jaren iets van te snappen, maar zijn ze ook nooit verder gekomen, dus blijven ze maar proberen en dan geven ze jongen mensen zoals ik het idee dat het geweldig is. Een soort vicieuze cirkel of beter een nooit eindigende stroom aan verwarde mensen. Wel een leuk idee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten